Een tijdje terug las ik een artikel van NRC over de gebruiksaanwijzing. Het bleef hangen omdat, in mijn ogen, belangrijke aspecten bij het maken van een gebruiksaanwijzing onderbelicht bleven. Ten eerste het effect op de maker zelf. Dat is wat mij betreft het grootste doel van het maken van een gebruiksaanwijzing.
Innerlijke zoektocht
Door bewust te kijken naar jezelf, te reflecteren op wanneer jij als persoon je het fijnste voelt, leer je jezelf veel beter kennen. Op welke manieren van communicatie functioneer je goed, in welke omgevingen? Met veel of weinig mensen in je directe omgeving? Heb je snel last van storende prikkels? Welke prikkels zijn dit?
Met deze innerlijke zoektocht schep je een nieuw bewustzijn. Een nieuwe manier van je verhouden tot je collega’s, je vrienden, of voor met wie je de opgedane kennis ook wilt delen.
Eigen regie
Als je jouw persoonlijke gebruiksaanwijzing vervolgens gaat delen heb je zelf de regie in handen over met wie je dat doet. In het artikel wordt aangehaald dat het voor een overdaad aan informatie kan zorgen, iedere werknemer met zijn eigen handleiding. Maar is dat nodig? Nee! Het is niet nodig voor iedereen om er één te maken, en het is ook niet nodig de persoonlijke gebruiksaanwijzing van iedere kennis of collega te kennen. Zoveel winst valt al te behalen wanneer een aantal directe collega’s je beter kennen. Dat heb ik ook de afgelopen maanden wel ondervonden. Ik deelde meer, en kreeg er – zelfs in deze coronacrisis – een fijnere band met collega’s en een fijnere werksfeer voor terug.
Benieuwd wat een persoonlijke gebruiksaanwijzing voor jou kan betekenen? Bekijk de replay van ons webinar ‘Dag label, hallo gebruiksaanwijzing’.