Logo Floor
Nieuws

WSOVV, een bijzondere groep jongeren

FLOOR, 24 juli 2020

Lidy van der Wal geeft workshops op speciaal en regulier onderwijs middelbare scholen over Durf te Dromen. Dit doet zij al zo’n 7 jaar en nu, sinds bijna 2 jaar, doet zij dit onder de vlag van FLOOR jongerencoaching. Voor FLOOR schreef zij een gastblog over de bijzondere groep jongeren die het initiatief Wij Staan Op Voor Verandering vormen.

Bijzondere vraag

Vorig jaar, na één van mijn workshops kwam Iris naar mij toe. Iris heeft mijn workshop inmiddels twee keer gevolgd en kwam met een bijzondere vraag. Zij vroeg mij namelijk of zij die zaterdag het verhaal van FLOOR uit mocht delen op Station Utrecht Centraal. Die vraag overviel mij en ik vroeg haar wat haar bedoeling was.

Iris vertelde mij dat zij onderdeel is van de WSOVV, Wij Staan op Voor Verandering. Een groep jongeren met een beperking die zich inzetten om een ander beeld te creëren van mensen met een beperking. Zij vinden dat mensen met een beperking net zo makkelijk moeten kunnen functioneren als mensen zonder beperking.

“Er moet meer gekeken worden naar wat iemand met een beperking wel kan in plaats van wat hij of zij niet kan. Want we kunnen meer dan mensen denken.” – WSOVV

Dit ander beeld creëren doen zij dus door dit soort verhalen uit te delen aan allerlei mensen. Mijn interesse was direct gewekt en natuurlijk zei ik ja op haar vraag.

Het leukste voor mij was op een gegeven moment, dat WSOVV ook workshops wilde gaan  geven op scholen. Na overleg samen, kwamen we tot de conclusie dat een samenwerking elkaar alleen maar kon versterken. Dus sloten we een samenwerkingsverband.

En het bleef niet alleen bij deze activiteiten. Ook op Social Media maakten zij hun eigen pagina’s aan, waarop zij verhalen, maar ook enquêtes plaatsen. Die enquêtes zijn bedoeld om zelf een beter beeld te krijgen hoe “normale” mensen tegen iemand met een beperking aankijken

De jongeren achter WSOVV

Binnen Wij Staan Op Voor Verandering zijn 5 jongeren actief met allemaal hun eigen taak. Ik heb ze gevraagd allemaal iets over zichzelf te vertellen, wie ze zijn en wat ze doen voor WSOVV.

Iris, 17 jaar.

“Omdat ik vind dat er meer begrip moet komen voor mensen met een beperking heb ik mij aangesloten bij het team van WSOVV.

Binnen de organisatie ben ik hoofdorganisator en administratief medewerker. Zo beheer ik onze Social Media en coach ik de andere teamleden. Ik help ze waar nodig en geef daarnaast taken weg aan de ambassadeurs.”

Dominque, 15 jaar.

“Als coördinator ondersteun ik Iris bij haar werkzaamheden en coördineer ik de projecten van WSOVV. Dit houdt in dat ik zorg dat de acties en projecten die we organiseren goed verlopen. Hierbij helpt Iris mij ook veel. Ook schrijf ik richtlijnen voor andere projecten en zet ik vragen uit naar onze ambassadeurs. Wij overleggen veel samen en hebben twee keer per maand met het hele team een meeting. Samen zorgen wij ook voor de Instagram pagina.”

Esmee, 16 jaar.

“Ik ben de journaliste van WSOVV. Dit houdt in dat ik de interviews afneem bij mensen met een beperking. Sinds dit jaar neem ik ook interviews af bij mensen zonder een beperking. Door middel van  de interviews probeer ik een beeld te krijgen van hoe mensen in mijn omgeving tegen mensen met een beperking aankijken.”

Selina, 17 jaar.

“Ik ben verantwoordelijk voor de facebook pagina, samen met Iris.”

Thom, 19 jaar.

“Ik ben de persoon waarom WSOVV is gestart. Ik ben vroeger veel gepest om mijn beperking en daarop heeft Iris WSOVV opgestart. Ik zorg voor de updates van Linkedin. Ik ben verder nog aan het opstarten binnen de groep.”

Bewondering

Ik denk dat iedereen, na het lezen van dit verhaal over WSOVV alleen maar bewondering kan hebben voor deze jonge mensen die al zo daadkrachtig in het leven staan. Weten wat ze willen en er niet voor schromen om met zijn allen veel werk daarvoor te verzetten.

Je snapt dat ik de samenwerking met deze jongeren zeer fijn vind en ik hoop dat we met zijn allen nog veel mooie activiteiten op poten gaan zetten.

Deel dit bericht

Meer verhalen
over FLOOR?
Lees verder