Logo Floor
Het verhaal van

Esther

Wanneer je ons al een tijdje volgt weet je dat onze passie naast reguliere FLOOR-trajecten óók bij het Goldschmeding project ligt. Dit project zijn we een kleine twee jaar geleden in samenwerking met de Goldschmeding Foundation en Movisie gestart. Het doel? VSO-jongeren of thuiszitters helpen bij de overgang van school naar werk. Project leider Yvonne Veraart ging afgelopen maanden langs bij verschillende betrokkene en vroeg hen het hemd van het lijf over het Goldschmeding traject en hun bevindingen. Dit keer vertelt Esther, begeleider op de Trappenberg, over haar ervaring. Lees je snel verder?

Hoe ontstond het contact tussen jou en FLOOR?

Eigenlijk is het al van heel lang geleden dat ik Gigi Dingler, voormalig directeur van FLOOR, kende dus we hebben hier ook andere projecten samen met leerlingen gedaan. Ik ben alleen even de naam kwijt dat leerlingen ook juist iets voor een ander gaan doen… Ohja, het geef-het-door principe! Daar hebben we wel veel met leerlingen meegedaan. Eigenlijk is het contact daardoor blijven ontstaan en heeft ze mij uiteindelijk benaderd voor het Goldschmeding project.

Hoe kwamen leerlingen in aanmerking voor het Goldschmeding traject?

Eigenlijk was dat door jullie al wel een vast gegeven: het principe van leerlingen in hun laatste schooljaar met als uitstroom arbeid om het stukje nazorg en de overstap te maken. Daarin kwam ik tot de conclusie dat wij op dit moment nog heel weinig leerlingen hebben met uitstroom arbeid. Dat is inmiddels wel veranderd. Ik zie nu bijvoorbeeld dat wij in de aankomende jaren een heleboel leerlingen gaan hebben met als uitstroom arbeid. Dus dit project kan in de toekomst, wie weet voor jongeren, wél een verschil gaan maken. Maar nu had ik helaas niet veel leerlingen en de leerlingen die mogelijk wél uitstromen naar een mbo opleiding en wat hulp kunnen gebruiken krijgen dit vaak al van andere begeleiders. Een extra partij zoals FLOOR zou dan iets te veel worden.

Er is één leerling geselecteerd, wat maakte dat hij in aanmerking kwam?

Eigenlijk is het natuurlijk wel de bedoeling dat de leerling zelf gemotiveerd is. Dat ging hier net iets anders. We hebben het programma eerst uitgelegd aan deze leerling. Hij heeft autisme en alles dat nieuw is is bij voorbaat al niet leuk. Dat weten we van hem. Maar we wisten ook dat dit traject erg belangrijk voor hem zou kunnen zijn, want hij heeft een heel klein netwerk. Hij heeft weinig kennis van de boze buitenwereld en daarom veel baat bij een persoonlijke coach. We hebben daarom, samen met zijn ouders, afgesproken hem te vertellen dat dit traject erbij hoort wanneer je uitstroomt met arbeid. Op deze manier hebben we het bij deze leerling aangevlogen.

Hoe verliep het contact met de FLOOR-coach?

Ik vind het contact heel erg fijn, want de lijnen zijn heel erg kort. Eerst hebben we samen een gesprek met de leerling gevoerd. Op een gegeven moment kwamen er nog andere coaches vanuit de jongere trajecten bij aangesloten en door juist elkaar op de hoogte te houden konden we elkaar ook weer aanvullen. Als de coach iets had besproken en de leerling vond het goed dat je dat met mij deelde, dan kon ik daar weer op school wat mee of de leerkracht kon er wat mee of de coach op zijn werk kond er weer wat mee. Dus al met al waren de lijntjes erg kort en dat vind ik heel erg fijn.

Wanneer is voor jou een coachingtraject afgerond?

Ik denk dat een coachingtraject is afgerond wanneer de doelen voor de leerling zijn behaald. Dat kan zijn ik wil een goede overstap maar ook ik wil me veilig kunnen voelen op mijn werk.  Wanneer het voor een leerling klaar is, is het voor mij klaar.

Wat vond je succesvol aan de samenwerking met FLOOR?

Succes met FLOOR zie ik echt als het hebben van korte lijnen. Maar ik denk dat uiteindelijk de echte successen liggen bij de leerling. Ik zie nu een hele andere jongen! Soms denk ik wel ‘wanneer is iets een succes van FLOOR en wanneer is het een succes van school?’. Ik denk dat we als school een heleboel dingen kunnen doen, maar de individuele vragen die de leerling heeft vind ik heel bijzonder. Daarmee bedoel ik het feit dat het gewoon één op één met een coach gedeeld kan worden en dus niet in de klas. Ook dat de afspraak niet per se op school hoeft te zijn is erg fijn. De leerling mag zelf kiezen waar hij of zij graag zou wille afspreken. Zo kunnen ze even loskoppelen van school. Ik zie dat als echte meerwaarde, want ik heb daar zelf simpelweg de tijd niet voor om dat met alle leerlingen te doen.

Wat maakt dat jij enthousiast bent over FLOOR jongerencoaching?

Omdat ik zie dat het werkt bij een leerling en dat het gewoon écht iets heeft opgeleverd. Ik zie een andere leerling in een zeer positieve en zelfstandige manier. Zeker hoe hij zich nu handhaaft binnen de school en op zijn werk. Dat is een groot verschil.

Als je FLOOR in één woord zou moeten samenvatten, wat zou dat woord zijn?

Eén woord is lastig. Ik denk… passie voor de leerling en samen komen voor een goed zelfvertrouwen.

Ben jij na het lezen van Esther’s ervaring óók enthousiast geworden over FLOOR en zou jij graag met ons samenwerken als coach, coachee of school? Neem dan zeker contact met ons op door te mailen naar contact@floorjongerencoaching.nl

 

Deel dit bericht

Meer verhalen
over FLOOR?
Lees verder